Instrukcja PrestaShop

cofnij
Spis treści

1. Wprowadzenie

Po pierwszym zalogowaniu zalecamy zmianę hasła, aby zwiększyć bezpieczeństwo strony. Opis zmiany hasła w instrukcji poniżej.

Należy pamiętać o aktualizacji wtyczek jak i aktualizacji samego systemu CMS Prestashop w celu zabezpieczenia przed włamaniami na stronę.

Przed każdą aktualizacją witryny użytkownik bierze na siebie odpowiedzialność za zmiany w plikach. Jeżeli użytkownik nie posiada wiedzy w zakresie aktualizacji zaleca się jej zlecenie specjalistom.

Instrukcja zawiera najważniejsze punkty obsługi sklepu. Szczegółowe informacje są zawarte na stronie http://doc.prestashop.com/pages/viewpage.action?pageId=29656227

2. Logowanie do panelu

  1. Wpisujemy do paska url adres http://[adres twojej strony]/admin-[końcówkę wysyłamy w emailu]
  2. Pojawi się okno autoryzacji.  W polu nazwa użytkownika i hasło wpisujemy przesłane przez nas dane do pierwszego logowania
  3. Po autoryzacji pojawia się okno logowania WordPress. W polu nazwa użytkownika i hasło wpisujemy przesłane przez nas dane do drugiego logowania
  4. Następnie klikamy enter lub przycisk zaloguj się

3. Zmiana hasła użytkownika

  1. Wchodzimy w zakładkę Administracja > Pracownicy
  2. Klikamy na przycisk edytuj przy użytkowniku, któremu chcemy zmienić hasło
  3. Klikamy na przycisk Zmień hasło, po czym wprowadzamy aktualne hasło oraz nowe
  4. Po uzupełnieniu wszystkich pól hasła naciskamy na przycisk Zapisz w dolnym prawym rogu

4. Dodanie kategorii produktu

  1. Wchodzimy w Katalog > Kategorie
  2. Klikamy na przycisk Dodaj nową kategorię
  3. Uzupełniamy pola nazwa i przyjazny adres URL (w przyjaznym adresie URL możemy wpisać taką samą wartość jak w polu nazwa)
  4. Po uzupełnieniu wszystkich naciskamy na przycisk Zapisz w dolnym prawym rogu

5. Dodanie podkategorii produktu

  1. Wchodzimy w Katalog > Kategorie
  2. Klikamy na przycisk Dodaj nową kategorię
  3. Uzupełniamy pola nazwa i przyjazny adres URL (w przyjaznym adresie URL możemy wpisać taką samą wartość jak w polu nazwa)
  4. W polu kategoria nadrzędna wybieramy kategorię, w której ma znaleźć się nasza podkategoria
  5. Po uzupełnieniu wszystkich naciskamy na przycisk Zapisz w dolnym prawym rogu

6. Dodanie produktu

Zalecane jest stworzenie jednego produktu od podstaw, następnie jego kopiowanie i edytowania pod nowy produkt, dzięki temu przyspiesza to czas pracy.

  1. Wchodzimy w Katalog > Produkty
  2. Klikamy na dodaj nowy produktu
  3. W karcie Informacja uzupełniamy pola:
    1. Nazwa
    2. Kod produktu
    3. Włączony
    4. Krótki opis
    5. Opis
    6. Po uzupełnieniu wszystkich pól naciskamy na przycisk Zapisz i zostań w dolnym prawym rogu
  4. W karcie Ceny uzupełniamy pola:
    1. Cena sprzedaży netto lub Cena sprzedaży z podatkiem w zależności od tego jakimi cenami operujemy.
    2. Jeżeli chcemy dodać cenę promocyjną naciskamy na przycisk Dodaj nową cenę w polu SPECYFICZNE CENY, następnie w polu Zastosuj zniżkę wybieramy czy ma być to zniżka kwotowa czy procentowa po czym uzupełniamy kwotę/procent zniżki i klikamy na przycisk Zapisz i zostań
    3. Po uzupełnieniu wszystkich pól naciskamy na przycisk Zapisz i zostań w dolnym prawym rogu
  5. W karcie Powiązania uzupełniamy pola:
    1. Powiązane kategorie
    2. Domyślna kategoria
    3. Produkty powiązane
    4. Po uzupełnieniu wszystkich pól naciskamy na przycisk Zapisz i zostań w dolnym prawym rogu
  6. W karcie Zdjęcia:
    1. Naciskamy na przycisk Dodaj pliki, wybieramy pliki z naszego komputera po czym klikamy na przycisk Otwórz
    2. Po wybraniu plików naciskamy na przycisk PRZEŚLIJ PLIKI i czekamy w zależności od wagi zdjęć czasami może to potrwać nawet kilka minut – po przesłaniu plików pojawią się one w oknie poniżej sekcji dodawania
    3. Zdjęcia możemy przesuwać, usuwać i zmieniać miniaturkę
    4. Po uzupełnieniu wszystkich pól naciskamy na przycisk Zapisz i zostań w dolnym prawym rogu
  7. *Jeżeli chcemy, żeby produkt pojawił się w sekcji „PRODUKTY POLECANE” na stronie głównej wchodzimy w zakładkę Powiązania następnie zaznaczamy kategorię Po wszystkim naciskamy na przycisk Zapisz i zostań w dolnym prawym rogu
  8. *Każdy z produktów posiada wagę, która wpływa na cenę w koszyku. Możemy decydować jaki parametr wagi doda do ceny podstawowej określoną kwotę. W tym celu przechodzimy do karty Kombinacje i:
    1. Naciskamy na przycisk Nowa kombinacja / w przypadku już istniejącej kombinacji
      możemy ją edytować klikając przy niej na przycisk Edytuj
    2. Z pola Atrybut wybieramy Gramatura, następnie w polu Wartość wybieramy wagę, którą
      chcemy dodać np. 4KG i klikamy na przycisk Dodaj obok pola
    3. Na dole strony widnieje pole o nazwie Wpływa na cenę – właśnie to pole definiuje jaką
      kwotę dodamy do podstawowej ceny po wyborze danej kombinacji. Jeżeli chcemy, żeby
      dla 4KG dodawało +20zł to wybieramy opcję Wzrost i wpisujemy o ile dana cena
      wzrośnie
    4. Po uzupełnieniu w/w pól naciskamy na przycisk Zapisz i zostań w dolnym prawym rogu
    5. Możemy dodać nową kombinację lub usunąć już istniejącą
  9. *Widok produktu zawiera także opis z zakładkami dodatkowymi aby je dodać musimy przejść do karty Zakładki produktu pro, następnie kliknąć na Utwórz nową zakładkę. Uzupełniamy nazwę zakładki oraz jej treść po czym klikamy na przycisk Zapisz. Po zapisaniu należy włączyć zakładkę klikając przy niej na czerwone pole. Możemy zmieniać kolejność zakładek wystarczy chwycić daną zakładkę i przenieść ją w odpowiednie miejsce.
  10. Jeżeli wszystko zostało uzupełnione to możemy wyjść do listy produktów klikając na Katalog > Produkty

*Punkt dostępny w zależności od funkcjonalności sklepu

7. Zamówienia / Klienci

  1. Zamówienia możemy kontrolować klikając na Zamówienia > Zamówienia. Po naciśnięciu na dane zamówienie możemy zarządzać statusem zamówienia w karcie Wyświetlany.
  2. Wszyscy klienci znajdują się w zakładce Klienci > Klienci. Możemy edytować ich wszystkie dane.
  3. Adresy klientów znajdziemy w zakładce Klienci > Adresy.

8. Wysyłka – nowy przewoźnik

  1. Wchodzimy w zakładkę Wysyłka > Sposób dostawy
  2. Klikamy na Dodaj nowego przewoźnika, następnie akceptujemy wybór naciskając na przycisk Dodaj nowego przewoźnika
  3. Uzupełniamy pola Nazwa dostawcy i Czas doręczenia następnie klikamy na przycisk Następny
  4. Zaznaczamy na TAK pole Dodaj koszt obsługi
  5. Następnie zaznaczamy pole Europe i dodajemy cenę wysyłki
  6. Po wypełnieniu pól naciskamy na Następny
  7. W karcie Rozmiar, waga możemy zostawić pola puste, jeżeli dostawca ma określone parametry radzimy uzupełnić pola
  8. Klikamy na przycisk Następny
  9. Jeżeli wszystkie przedstawione informacje o dostawcy są poprawne naciskamy na przycisk Zakończ

9. Ustawienia płatności

Standardową płatnością w systemie Prestashop jest zwykły przelew na konto. Jeżeli chcemy dodać jakąś inną płatność np. PayU musimy ją zainstalować jako osobny moduł.

  1. W celu edycji zwykłego przelewu wchodzimy w Moduły > Płatność
  2. Następnie w polu AKTYWNE PŁATNŚCI naciskamy na Konfiguruj w polu Przelew na konto
  3. Uzupełniamy wszystkie pola po czym naciskamy na przycisk Zapisz

10. Kafelki na stronie głównej

  1. Wchodzimy w Moduły > Moduły i usługi
  2. Wyszukujemy moduł Konfigurator szablonu i naciskamy na konfiguruj
  3. Pojawi się strona edycji i po zjechaniu w dół zobaczymy pola z banerami i kategoriami
  4. Jeżeli chcemy jakiś z nich edytować możemy nacisnąć przy nim przycisk Edytuj
  5. Można także zmieniać ich kolejność wyświetlania na stronie, wystarczy „chwycić” wybrany baner i pociągnąć go w dół lub w górę

11. Stopka / dane kontaktowe

  1. Wchodzimy w Moduły > Moduły i usługi
  2. Wyszykujemy moduł TMK Page Information i naciskamy na konfiguruj
  3. Uzupełniamy linki oraz adresy URL po czym klikamy na przycisk Zapisz

12. Aktualizacja Prestashop

Uwaga!! Przed aktualizacją należy wykonać kopie zapasową bazy danych oraz plików, które znajdują się na serwerze. Informację na temat tworzenia kopii  można uzyskać u swojego dostawcy hostingowego.

  1. Wchodzimy w Parametry zaawansowane > 1-Click Upgrade
  2. W sekcji Uaktualnienie Opcje, zaznaczamy następujące opcje:
  3. Po czym klikamy na przycisk Zapisz
  4. Przechodzimy do sekcji Rozpocznij aktualizację i klikamy na przycisk Więcej opcji (Tryb eksperta)
  5. Z rozwijanej listy Kanał wybieramy opcję Ścieżka lokalna
  6. Pojawi się nam informacja ze ścieżką, w której powinna znajdować się paczka nowej wersji sklepu (np. /admin/autoupgrade/latest/prestashop/ ). Paczkę przesyłamy przez dowolnego klienta FTP na nasz serwer w podane miejsce. Po podaniu nazwy przesłanego pliku naciskamy na przycisk Zapisz
  7. Teraz możemy rozpocząć aktualizację sklepu.
  8. Po aktualizacji trzeba pamiętać, żeby przejść do zakładki Moduły > Moduły i usługi i włączyć moduły, które zostały wyłączone podczas aktualizacji. Najlepiej włączać każdy moduł z osobna i sprawdzać czy jest kompatybilny z najnowszą wersją.